رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

روزنامه همشهری -25 اردیبهشت 95

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۱۲ ب.ظ

استقبال شگفت انگیز از کتاب

رضا رویگری-بازیگر سینما وتلوزیون 

 

یکی از ویژگی‌های مردم ایران پیش‌بینی‌ناپذیر بودن برخی رفتارهایشان است. ملتی که خیلی وقت‌ها با رفتارش حتی نخبگان و کارشناس‌ها را هم غافلگیر کرده است.

یکی از آخرین مصادیق این رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر استقبال فوق‌العاده مردم از نمایشگاه کتاب امسال بود، آن هم درحالی‌که به‌واسطه انتقال محل برگزاری نمایشگاه به شهر آفتاب و مسئله بعد مسافت، برخی از کارشناسان حوزه کتاب، نگرانی‌هایی در مورد میزان استقبال مردم از این رخداد فرهنگی داشتند. از همان روزهای اول برپایی نمایشگاه، اقبال عمومی چنان گسترده بود که حتی مسئولان برگزاری غافلگیر شدند و به‌اصطلاح قدری هم کم آوردند.
در روزگاری که می‌گویند مردم کمتر مطالعه می‌کنند و تیراژ کتاب به 500 نسخه سقوط کرده، وقتی نمایشگاه کتاب به منطقه‌ای دور از دسترس برده می‌شود، شاهد اقبال عمومی فوق‌العاده‌ای می‌شویم که از هر منظری به تحلیلش بنشینیم تنها با این صفت می‌شود توصیفش کرد: شگفت‌انگیز!
امیدوارم این استقبال فوق‌العاده مردم باعث رشد فرهنگ مطالعه در کشورمان شود و کنارش شاهد ایجاد تسهیلاتی برای دسترسی راحت‌تر به کتاب هم باشیم تا یار مهربان سر از خانه همه ایرانی‌ها درآورد. شاید به نظر برسد بهای کتاب نسبت به خیلی چیزهای دیگر چندان گران نباشد، ولی باید این نکته را هم در نظر گرفت که کالاهای اساسی را نباید با کالای فرهنگی مقایسه کرد. یک سرپرست خانواده را در نظر بگیرید که به هر حال نان را هر قدر هم که گران شود تهیه می‌کند و سر سفره زن و بچه‌اش می‌آورد، درحالی‌که در مورد کتاب و کلا هر کالای فرهنگی دیگری چنین اولویتی حس نمی‌شود.
اساسا یکی از دلایل اقبال مردم نسبت به نمایشگاه کتاب تخفیف‌هایی است که ناشران در این ایام ارائه می‌دهند. اگر این تخفیف‌ها در طول سال هم داده شود، قطعا بازار کتاب رونق بیشتری را تجربه می‌کند. دانشجویی که علاقه‌مند به مطالعه است، ولی درآمد کافی برای خریدن برخی کتاب‌ها را ندارد در صورت وجود تسهیلات امکان خواندن آثاری را می‌یابد که می‌تواند به دانش و معلوماتش بیفزاید.و حرف آخر اینکه امیدوارم رسانه‌ها تنها در موقع برپایی نمایشگاه یاد یار مهربان نیفتند و در بقیه ایام سال هم درپی ترویج کتاب و کتابخوانی باشند.

  • ---

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی