رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

یادداشت

چهارشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۰۵:۲۹ ب.ظ

 


شلوغی خریدهای عید در کتابفروشی های تهران

امروز دوشنبه  24 اسفندماه 94 ، فقط چندروز مانده به عید نوروز ،یعنی  یکی از آخرین روزهای سال ، بعد از اینکه پی دی اف  شماره آخر مجله تخصصی ما به  چاپخانه رفت فرصتی پیدا کردم  و به کتابفروشی های  خیابان کریم خان سرزدم.دیشب که خبرها را می خواندم درمورد شارژ کارت الکترونیکی اهل قلم چیزهایی خوانده بودم و یه هویی یادم آمد که  کارت خرید کتابم شاید داخلش  چیزی مانده باشد.از قضا وارد کتابفروشی که شدم خانمی که   صندوق دار مغازه بود بعداز چک کردن کارتم گفت که 80 هزارتومان اعتبار دارد .از کتابفروشی چند تا کتاب مثل تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران ( گفتگوی مفصل با محمدعلی  سپانلو درمورد ادبیات دهه 40 و 50 ایران ) را برداشتم .«مرد داستان فروش» هم رمانی از  یوستین گاردر نروژی بودکه خیلی وقت بودمی خواستم بخرمش، فرصت پیش نمی آمد .یک مجموعه شعر هم  از چارلز بوکفسکی و مجله  خوش فرم  «کتاب هفته » هم خریدهای بعدی من بود .یاد حرف دیشب خانمم افتادم که گفته بود ماها ن پسرم کتابهاش قدیمی شده .«قصه های من و بابام»شاهکار  اریش ازر با ترجمه ایرج جهاشاهی را که خودم  از کودکی خاطرات زیادی ازخواندن آن  دارم را به همرا ه چند کتاب دیگر برای پسر شش ساله ام  خریدم و 80 تومان را تمامش کردم. و اما نکته مهمی که توجه مرا جلب کرد، شلوغی داخل  کتابفروشی بود و صف انتظار مردم برای خرید کتاب. نا خوداگاه یاد یادداشتی از خودم افتادم که اوایل سال 80 در یکی از هفته نامه های قزوین به اسم تابان نوشته بودم .توی این  یادداشت بهاری اشاره ام  دردمدم های عید به  کتابفروشی بودکه خالی از مشتری مانده بود و داخل کتابفروشی  پرنده پر نمی زد. شاید در آنروزها نگاهم کمی تیره تر به زندگی بود تا حاالا،اما این واقعیت را امروز به چشم می دیدم و مسرور و شادمان شدم از اینکه مردم  با فرهنگ تهران هنوز هم خرید کتاب را جز برنامه های زندگی خودشان می دانندو فقط کافی است کمی نگاه ما به اطراف ما خوشبینانه تر  باشد. به قول پرویز پرستویی گاهی وقتها این مردم نازنین به صورت خود جوش ،  بعضی ازکم کاری های دولت را شخصا با انجام کارهای  خوبشان  جبران می کنند!
  • ---

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی