رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور


یک داستان نویس مطرح کرد؛

حمایت از نویسندگان گسترده و مداوم باشد

 

فرهنگ > کتاب

رامین جهان پور معتقد است فعالیت‌هایی که چندی است خانه کتاب در جهت حمایت از نویسندگان و صاحبان آثار انجام می‌دهد، خوب و مطلوب است به شرطی که گسترده‌تر شده و تداوم داشته باشند.

رامین جهان‌پور نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره فعالیت‌های اخیر خانه کتاب و سرای اهل قلم گفت: یکی از کارهای خوب و مثبتی که در چند سال اخیر در رابطه با ادبیات داستانی در کشور صورت گرفته، ساماندهی نویسندگان از طریق سایت اهل قلم (موسسه خانه کتاب) است. سایت رسمی اهل قلم با تشکیل پرونده‌های الکترونیکی و ثبت سوابق و آثار نویسندگان ایرانی و همچنین پرداختن به خدماتی همچون بیمه و اهدای کارت اهل قلم و بن کتاب گام مثبتی را برای این قشر که بین مابقی رشته های فرهنگی واقعا مظلوم واقع شده اند برداشته است.

وی افزود: این حرکت‌ها خوب است به شرطی که گسترده‌تر شود و تداوم داشته باشد. در کشور ما نویسنده جماعت، باید کاری برای نوشتن داشته باشد تا به چاپ برساند. تعدادی از نویسنده‌های ما به خاطر آشنایی با مراکز ادبی خودجوش، از برخی ناشران کارهای سفارشی می‌گیرند و پس از بستن قرارداد، کار را تحویل می‌دهند؛ اماخیلی از نویسنده‌ها هم هستند که در طول سال بیکارند و هیچ گونه منبع در آمدی برای آنها وجود ندارد؛ حتی به آنچه که می‌خواهند بنویسند هم امیدی ندارند که آیا کتاب شان چاپ می‌شود یا نه؟

این داستان نویس در ادامه گفت: موسسات فرهنگی مثل خانه کتاب اگر به کمک بودجه فرهنگی دولت خدماتی مثل نوشتن و سفارش کار گرفتن را هم به سایر خدماتشان اضافه کنند، حمایت بزرگی از نویسندگان کرده اند و اگر موسسه‌ای مثل اهل قلم به نویسندگانی که در آن سایت پرونده دارند، کارهای پیشنهادی تحویل دهد، یا با ناشران دولتی و خصوصی تعامل داشته باشد، گام مهمتری در این زمینه برداشته است.

جهان‌پور در پایان گفت: امیدواریم روزی برسد که هیچ تبعیض و استثنائی بین نویسندگان ایرانی صورت نگیرد و همه داستان نویسان و مترجمان، کار برای تالیف و ترجمه و تحقیق داشته باشند و اگر متولیان فرهنگی ما پروسه یا طرحی برای نوشتن دارند، آن را با عدالت بیشتری بین نویسنده‌ها تقسیم کنند وبا آنها قرارداد ببندند. با این کار اشتیاق نسل جوان برای گام نهادن در راه نویسندگی و فعالیت های فرهنگی بیشتر می شود و می توانیم به پویایی جامعه فرهنگی مان امیدوار باشیم.

 

  • ---

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی