رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور


در شب‌های داستان مطرح شد؛

بچه‌‌ها با تبلت و موبایل کتابخوان می‌شوند؟/

فرهاد حسن‌زاده نویسنده معتقد است: نباید فکر کنیم نویسنده‌ای که برای کودک و نوجوان می‌نویسد، نباید برای مخاطب دیگری بنویسد به همین دلیل هم هست که برخلاف ماشین‌های دوگانه سوز، من چندگانه سوز هستم!

پایگاه خبری تحلیلی هدانا (HODANA.IR): سومین شب از پنجمین دوره شب‌های داستان برج میلاد دوشنبه شب 17 آذر 93 با شعر و داستان‌های نرگس آبیار، فرهاد حسن‌زاده، حدیث لزرغلامی، جواد محقق و محبوبه نجف‌خانی، دنبال شد.

نرگس آبیار به عنوان نخستین نویسنده مهمان این نشست، بخشی از رمان «نفس‌های بابا» را خواند و درباره آن گفت: این اثر را دو سال قبل نوشتم و می‌خواستم آن را منتشر کنم ولی دوستان پیشنهاد کردند که فیلمی بر اساس آن ساخته شود؛ بنابراین خودم فیلمنامه آن را نوشتم و قرار است که یک کار سینمایی باشد.

 

وی در پاسخ به سوال منوچهر اکبرلو مجری برنامه، مبنی بر اینکه داستان برای کدام رده سنی نوشته شده است؟، گفت: راوی، دختری است که بخشی از زندگی‌اش را تعریف می‌کند ولی تمام گروه‌های سنی می‌توانند مخاطب آن باشند چون دارای نگاهی اجتماعی به سال‌هایی است که روایت می‌شود.

 

فرهاد حسن‌زاده، دیگر نویسنده مهمان شب سوم از شب‌های داستان گفت: به نظرم مهم نیست که کار هنری و خلاقانه برای چه سن و سال و مخاطبی انجام می شود. مساله اصلی و مهم، کیفیت اثر است و باید بر آن تکیه کنیم. نباید فکر کنیم نویسنده‌ای که برای کودک و نوجوان می‌نویسد، برای مخاطب دیگری نباید بنویسد یا کسی که داستان می‌نویسد، دیگر شعر ننویسد؛ به همین دلیل هم هست که برخلاف ماشین‌های دوگانه سوز، من چندگانه سوز هستم!

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تمجید از برنامه شب‌های داستان گفت: همیشه از دور شاهد ساخته شدن برج میلاد بودم و به آن علاقه داشتم ولی هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی در یکی از سالن‌های آن داستان بخوانم!

حسن‌زاده‌ بخشی از رمان «زیبا صدایم کن» را برای حضار خواند؛ رمانی که برای نوجوانان نوشته شده و هنوز منتشر نشده است. این رمان، داستان دختر و پدری را تعریف می‌کند که پدر در بیمارستان روانی بستری است و با همکاری دخترش از آنجا فرار می‌کند.

حدیث لزرغلامی، سومین مهمان برنامه شب‌های داستان بود. او پیش از اینکه شعرهایش را بخواند، گفت: اتفاقی که در یک سال گذشته درباره ادبیات، شعر و داستان در برج میلاد رخ داده است، بسیار فرخنده و مبارک است و امیدوارم ادامه داشته باشد.

 

وی با تشریح بخشی از فعالیت‌های خود در زمینه تولید «کتاب زنده» در نشر چکه گفت: زندگی بچه‌های ما در سال‌های اخیر با تبلت و موبایل همراه شده است. ما در نشر چکه، این را یک فرصت می‌دانیم، فرصتی که از آن می‌توان به نفع کتاب و کتابخوانی کودکان استفاده کرد. در واقع مهم این است که کودکان و نوجوانان در کنار بازی‌هایی که روی گوشی و تبلت‌هایشان دارند، کتاب‌های تالیفی یا به قول ما کتاب‌های زنده را هم داشته باشند و از این راه کتابخوان شوند.

لزرغلامی اضافه کرد: دو سال قبل که ما این پروژه را آغاز کردیم، تقریبا با مدل جهانی آن هم‌سطح بودیم ولی از آن زمان تاکنون، حجم کتاب‌های تولیدشده در خارج از کشور به شدت افزایش یافته و ما همچنان در حال اقناع کردن و فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.

در این برنامه، همانند دو شب نخست، یکی از مخاطبان کودک برای حضار داستان خواند. فاطمه سادات میرباقری، 10 ساله، داستانی را با عنوان «سوال من» خواند که در آن به موضوع درگیری‌های خانوادگی اشاره داشت.

در ادامه، جواد محقق پیش از آنکه سه شعر نیمایی برای نوجوانان بخواند، درباره تازه‌ترین آثارش گفت: یک کتاب برای خردسالان دارم که قرار است توسط انتشارات مدرسه چاپ شود و کار دیگرم نقد و بررسی شعر دفاع مقدس است که توسط انتشارات روایت فتح منتشر خواهد شد.

 

در ادامه بخشی از شعر «گفتگو» سروده جواد محقق را می‌خوانید: اگر خدا مرا پرنده آفریده بود/ چه قدر سهم من از آسمان زیاد بود/ چه قدر از هر آنچه تیره و زمینی است، دور می‌شدم/ پسر سکوت کرد و دخترک جواب داد: چرا به چشم تو زمین که آشیانه پرنده‌هاست، تیره است/ زمین قشنگ و دیدنی است/ آب و دانه پرندگان به دست اوست/ چرا به جای آسمان به دیدن زمین نمی‌روی؟...

محبوبه نجف‌خانی آخرین مهمان سومین شب از شب‌های داستان برج میلاد، از چاپ دو جلد دیگر از مجموعه «نامه‌های فلیکس» با ترجمه خود خبر داد و گفت که در دی ماه رونمایی خواهد شد.

باید جایگزینی مناسب برای تبلت و موبایل بچه‌هایمان بیابیم

این مترجم در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما والدین از فراگیر شدن تبلت و فضاهای مجازی گله‌مندیم ولی باید قبول کنیم که بخشی از اوضاع فعلی، حاصل قصور ماست چون هزینه‌های زندگی آن‌قدر بالا رفته که پدر و مادرها مجبورند در دو سه نوبت کار کنند و خودشان، تبلت و گوشی را به بچه‌های‌شان می‌دهند تا آنها را سرگرم کنند.

 

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم این ابزارها را از بچه‌ها بگیریم، باید وسیله بهتری را جایگزین کنیم و در عین حال بپذیریم که وقت بیشتری را باید برای کودک و نوجوان‌مان صرف کنیم.

چهارمین شب از پنجمین دوره شب‌های داستان، ساعت 18 سه‌شنبه 18 آذر با شعرخوانی و داستان‌خوانی شهرام اقبال‌زاده، احمد پوری، محمدرضا شمس، شکوه قاسم‌نیا و فریبا کلهر در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می شود.

 

  • ---

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی