رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

نویسنده و روزنامه نگار

رامین جهان پور

هیوا مسیح

سه شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۵ ب.ظ


قش ممیزی در اعتماد مردم به کتابخوانی/ 16

ترسی که برخی مسئولان از کتاب دارند، ریشه ای قدیمی دارد

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۰
هیوا مسیح، شاعر و روزنامه‌نگار معتقد است وقتی یک کتاب دارای محتوای ضعیف است، بی‌مخاطب خواهد ماند، حتی اگر درباره آن تبلیغات گسترده‌ای صورت بگیرد؛ چرا که دوران حاضر، عصر بیداری ملت‌هاست.
ترسی که برخی مسئولان از کتاب دارند، ریشه ای قدیمی دارد
هیوا مسیح به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: حقیقت این است که در نگاه به ممیزی نمی‌توان تغییر خاصی ایجاد کرد. فکر می‌کنم ترسی که برخی مسئولان از موضوع کتاب دارند، ریشه ای قدیمی دارد، این موضوع تقریبا وجود داشته و به راحتی قابل تغییر نیست. برای اینکه در این رویه تغییر ایجاد شود باید نوع نگاه‌ها را نسبت به موضوع کتاب عوض کنیم.

نویسنده «من از دنیای بی کودک می‌ترسم» درباره تغییر شیوه ممیزی کتاب تصریح کرد: در ابتدای فعالیت دولت جدید این پیشنهاد مطرح شد که شیوه ممیزی کتاب تغییر کند و مسئولیت محتوای مطالب به عهده ناشران و نویسندگان گذاشته شود؛ که البته مورد تصویب قرار نگرفت.

این روزنامه‌نگار اضافه کرد: فکر می‌کنم قبل از اینکه در شیوه نظارت بر کتاب تغییری ایجاد شود باید قوانین دقیقی به وجود آیند که آسیب‌های ناشی از این تغییرات دامن‌گیر نویسندگان نشود. زیرا بی توجهی به این موارد باعث می‌شود نویسندگان دچار خود‌‌‌سانسوری شوند که در این صورت پس از مدتی خلاقیت ها از بین می رود.

وی در پایان گفت: در این سالها شاهد بوده ایم که گاه برای یک کتاب تبلیغات بسیاری صورت گرفته، اما مورد استقبال مردم واقع نشده است و برعکس کتابی که درباره آن هیچ تبلیغ یا معرفی خاصی نشده، به سرعت نایاب می‌شود. این نشان می‌دهد که عصر حاضر عصر بیداری ملت‌هاست و مردم ما خود دارای قدرت شناسایی لازم برای انتخاب آثار هستند.

هیوا مسیح علاوه بر عرصه شعر در زمینه‌ روزنامه‌نگاری، سینما، عکاسی، تئاتر، مجسمه‌سازی و نقاشی نیز فعالیت دارد.

«سه خشتی: ترانه‌های کوچک کرمانج»، «تبعید به شما»، «کتاب هیچ»، «شبانی که دست‌های خدا را می‌شست»،«همسایه! چیزهایی امشب به یادم می‌آید»، «کتاب علت‌های عشق»، «ببخشید، هواپیماهای ما شهر شما را ویران کردند» (نامه‌ها و اشعار بچه‌های دنیا به پیرترین پدربزرگ دنیا)، «ما عشق را از بهشت به زمین آورده‌ایم»، «من از دنیای بی کودک می‌ترسم»، «من پسر تمام مادران زمینم»، «کتاب فقیر»، «کتاب آب» و «گزین‌ گفتار شمس تبریزی» عنوان برخی از آثار وی هستند.
  • ---

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی